ابزار وبمستر

تحقق عيني جهاد اقتصادي
معرفی وبلاگ
بازدید کننده ی گرامی؛ این وبلاگ با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، در جهت گسترش و حمایت از تولیدات داخلی و ملی ایجاد شده است. شما عزیزان نیز با بیان نظرات و به خصوص انتقادات خود می توانید در جهت بهتر شدن وبلاگ با ما همکاری فرمایید.
صفحه ها
دسته
آرشیو
لینک دوستان
پیوندهای مرتبط
لوگوی وبلاگ ما

ذائقه ایرانی ، کالای ایرانی

لوگوی دوستان
ابزارها و برنامه ها
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 600338
تعداد نوشته ها : 1651
تعداد نظرات : 97
 حمايت از توليد ملي
این سایت را حمایت می کنم
کلیپ صوتی وبلاگ




براي جهاد اقتصادي، مي‏توان سه عنوان دولتي، صنفي و فردي ذكر نمود. اين جهاد مي‏تواند براي سه دسته از افراد جامعه بنامهاي «مديران»، «كارشناسان» و مجريان مطرح باشد .براي تحقق عيني جهاد اقتصادي در ابتداي كار مي‏بايست با ديدي عميق و كارشناسانه نظرات و مطالب ارائه شده را تبيين نمود.

http://img.tebyan.net/big/1390/09/1321414041111111116612005417744143189124.jpg

اگر بخواهيم اصول انسان‏شناسي متخذ از وحي را به نظام اجتماعي تبديل نماييم تا از اين رهگذر به پرورش انسان الهي در جامعه خود نائل شويم ناچار از طراحي برنامه متناسب با مباني پذيرفته شده خود هستيم زيرا اگر نتوانيم ميزان تولي خود را به دين بگونه‏اي رشد دهيم كه براي سازماندهي اجتماعي بر مبناي دين قادر به سازماندهي باشيم طبيعي است كه نتوانيم احكام الهي را در حيات اجتماعي بشر جاري كنيم؛ يعني دين در عينيت، «دينِ حداقل» مي‏شود كه تنها مختص مناسك فردي بوده و در دراز مدت باعث مي‏شود كه روابط اجتماعي جامعه از الگوي نظامهاي مادي متأثر شود كه در اين صورت عملاً پرستش فردي خداوند متعال هم ضيق مي‏شود. بنابراين براي آنكه پرستش خداوند متعال در فرد و جامعه جاري شده و مناسك خداپرستي، مناسك حيات فرد و اجتماع قرار گيرد بايد بتوانيم مباني خود را به نظام اجتماعي تبديل كنيم و اين همان كاري است كه مقام معظم رهبري در بسياري از موارد موضوعاتي را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي محول نمودند تا نسبت به پي‏ريزي برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي، عنايت لازم را مبذول دارند........

http://madeiniran.persiangig.com/image/EdameyeMatLab.gif


برای جهاد اقتصادی، می‏توان سه عنوان دولتی، صنفی و فردی ذکر نمود. این جهاد می‏تواند برای سه دسته از افراد جامعه بنامهای «مدیران»، «کارشناسان» و مجریان مطرح باشد .برای تحقق عینی جهاد اقتصادی در ابتدای کار می‏بایست با دیدی عمیق و کارشناسانه نظرات و مطالب ارائه شده را تبیین نمود.

http://img.tebyan.net/big/1390/09/1321414041111111116612005417744143189124.jpg

اگر بخواهیم اصول انسان‏شناسی متخذ از وحی را به نظام اجتماعی تبدیل نماییم تا از این رهگذر به پرورش انسان الهی در جامعه خود نائل شویم ناچار از طراحی برنامه متناسب با مبانی پذیرفته شده خود هستیم زیرا اگر نتوانیم میزان تولی خود را به دین بگونه‏ای رشد دهیم که برای سازماندهی اجتماعی بر مبنای دین قادر به سازماندهی باشیم طبیعی است که نتوانیم احکام الهی را در حیات اجتماعی بشر جاری کنیم؛ یعنی دین در عینیت، «دینِ حداقل» می‏شود که تنها مختص مناسک فردی بوده و در دراز مدت باعث می‏شود که روابط اجتماعی جامعه از الگوی نظامهای مادی متأثر شود که در این صورت عملاً پرستش فردی خداوند متعال هم ضیق می‏شود. بنابراین برای آنکه پرستش خداوند متعال در فرد و جامعه جاری شده و مناسک خداپرستی، مناسک حیات فرد و اجتماع قرار گیرد باید بتوانیم مبانی خود را به نظام اجتماعی تبدیل کنیم و این همان کاری است که مقام معظم رهبری در بسیاری از موارد موضوعاتی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی محول نمودند تا نسبت به پی‏ریزی برنامه های فرهنگی و اجتماعی، عنایت لازم را مبذول دارند. 

دین در عینیت، «دینِ حداقل» می‏شود که تنها مختص مناسک فردی بوده و در دراز مدت باعث می‏شود که روابط اجتماعی جامعه از الگوی نظامهای مادی متأثر شود که در این صورت عملاً پرستش فردی خداوند متعال هم ضیق می‏شود.

 اما تحقق این امور منوط به تحقق انقلاب فرهنگی در جامعه است والاّ تا زمانی که نتوان الگوی جامع نوینی را جایگزین الگوی فعلی کرد این مشکلات کماکان وجود خواهد داشت. چه اینکه اگر این مبنا را بپذیریم که این امور مربوط به دین نبوده بلکه تنها در دایره عقل قابل تعریف است چرا که شارع در اینگونه مسائل، احکام تأسیسی نداشته و تنها به امضای الگوها و برنامه‏های عملی می‏پردازد آنگاه این حقیقت را هم باید پذیرفت که برای طراحی برنامه‏های مبتنی بر وحی اصولاً نیازی به انقلاب فرهنگی نیست و تنها با استفاده آزاد از دستاوردهای دیگران و نسخه‏برداری از دیگر الگوها می‏توان پاسخگوی نیازهای مادی و معنوی جامعه بود.

دین در عینیت، «دینِ حداقل» می‏شود که تنها مختص مناسک فردی بوده و در دراز مدت باعث می‏شود که روابط اجتماعی جامعه از الگوی نظامهای مادی متأثر شود که در این صورت عملاً پرستش فردی خداوند متعال هم ضیق می‏شود

ب ـ راهکارهای اساسی تحقق عینی جهاد اقتصادی

برای تحقق عینی جهاد اقتصادی در ابتدای کار می‏بایست با دیدی عمیق و جستجوگرانه و کارشناسانه نظرات و مطالب ارائه شده از جانب مقام معظم رهبری را تبیین نمود. برای این امر باید از خواندن و فهم مطالب با سرعت خاص روزنامه‏ها و کتابهای معمولی صرف‏نظر نمود بلکه با این نگرش که این مطالب، نسخه‏های شفابخش یک معضل اجتماعی برای جامعه دردمند است بایستی با آن برخورد نمود که بدنبال آن باید دارو را خوب شناخت و تهیه نمود و بر اساس نظم و دقت خاص تعیین شده آنرا مصرف نمود. هرگونه بی‏مبالاتی و بی‏اعتنایی به هر قسمت از آن عوارض و مضرات خاص خود را در پی دارد.

در این قسمت معنای جهاد اقتصادی را ذکر کرده و سپس اشاره‏ای به چند راهکار اصلی در این محور خواهد گردید.

اقتصاد = میانه‏ روی، در هر کاری باندازه خرج کردن.

اقتصادی  = یکی از رشته‏های علوم اجتماعی است که در باب کیفیت فعالیت مربوط به دخل و خرج و چگونگی روابط مالی افراد جامعه با یکدیگر و اصول و قوانینی که بر امور مذکور حکومت می‏کند و وسایلی که باید در عمل با توجه به مقتضیات زمان و مکان اتخاذ شود تا مقتضیات سعادت و ترقی جامعه و رفاه و آسایش افراد آن تأمین گردد، بحث می‏کند.

جهاد =واژه «جـهـاد» از ریـشـه «جـَهـْد یا جُهْد» به معناى مشقّت و زحمت و همچنین به معناى توان و ملاقت اسـت و «جـهـاد» و «مـجـاهـده » یـعنى به کار بستن توان در دفع دشمن.  البته این کوشش به صورتهاى مختلف انجام مى‌گیرد، زیرا حمله و هجوم دشمن به شیوه هاى مختلف است و اما لفظ «قتال» به معناى مقابله نظامى و درگیرى با دشمن است .

جـهـاد عـلاوه بـر مـعـنـاى لغـوى ، اصـطلاحى شایع در فرهنگ اسلامى است و در تعریفى آن چنین گفته اند:

«اَلْجـَهـادُ شـَرْعـاً بـَذْلَ النَّفـْسِ وَ مـالِ وَالْوسـْعِ فـِى اِعـْلاءِ کـَلَمـَةِ اِلاسـْلامِ وَ اِقـامـَةِ شـَعـائِرَ الایمانِ»

مـعـنـاى شـرعـى و اصـطـلاحـى جـهـاد عـبـارت اسـت از نـثـار جـان و مال و توان در راه اعتلاى اسلام و بر پا داشتن شعارهاى ایمان .

جهان-جامعه

جـهـاد چـنـانـچـه از جَهد ـ به فتح جیم ـ باشد، به معنى سختى و مشقت است ، و اگر از جُهد ـ به ضم جیم ـ باشد، به معنى توان و صرف نیروست .

در اصـطـلاح شـرع و فـقـه اسـلامـى بـه ایـثـار جـان و مـال در جـنـگ بـا دشـمـنـان اسـلام به منظور اعتلاى پایگاه اسلام و اقامه شعائر دینى و ایمانى  اطلاق مى شود

بدین ترتیب «جهاد اقتصادی»، نظم و قاعده داشتن امور و روابط مالی افراد جامعه و همچنین اصول و قوانین حاکم بر آنها برای رسیدن به یک هدف والا می‏باشد.

ـ تنوع و مراتب جهاد اقتصادی در جامعه

در این جا نیز می‏توان تعدد و مراتب «جهاد اقتصادی» در جامعه را به اختصار ذکر نمود.

برای جهاد اقتصادی، می‏توان سه عنوان دولتی، صنفی و فردی ذکر نمود. این جهاد می‏تواند برای سه دسته از افراد جامعه بنامهای «مدیران»، «کارشناسان» و مجریان مطرح باشد. بنابراین می‏توان جدول زیر را برای دسته‏بندی و طبقه‏بندی جهاد اقتصادی ارائه داد.

بنابراین «جهاد اقتصادی دولتی مدیران» بالاترین اهمیت و جهاد اقتصادی فردی مجریان» پائین‏ترین اهمیت را داراست.

از این رو معلوم می‏شود که عمل به اصل 49 قانون اساسی (از کجا آورده‏ای؟!) به چه میزان در جریان «جهاد اقتصادی» تأثیر اساسی دارد. مقام معظم رهبری تأکید سنگینی بر اجرای این اصل مهم قانون اساسی داشته‏اند که امیدواریم با این کار فتح باب نشاط آفرینی را برای اجرای عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی و در این زمان شاهد باشیم.

بدین ترتیب «جهاد اقتصادی»، نظم و قاعده داشتن امور و روابط مالی افراد جامعه و همچنین اصول و قوانین حاکم بر آنها برای رسیدن به یک هدف والا می‏باشد

ـ راهکار های اساسی جریان «جهاد اقتصادی»

در اینجا به اختصار به چند راه مؤثر جریان جهاد اقتصادی اشاره می‏شود:

1 ـ تنظیم کامل و دقیق طرحهای توسعه و کلان اقتصادی نظام اسلامی با رعایت اصل مهم عدالت اجتماعی

2 ـ‌ برنامه‏ریزی سنگین و اصولی و کارشناسانه برای اجرای طرحهای توسعه و کلان

3 ـ  عمل قاطع و همه‏ جانبه برای اجرای کامل چند اصل مربوط به هدایتها و کنترل‏های اقتصادی دولتی و مسئولین

4 ـ پی‏گیری مسئولانه و کارشناسانه در جهت تحقق بخشیدن به سیاستها و برنامه‏ریزیهای اقتصادی مقام معظم رهبری

5 - تبلیغ و تلاش مؤثر اجتماعی در جهت ایجاد و جریان فرهنگ جهاد اقتصادی از طریق رسانه‏های گروهی، صدا و سیما و...

6 ـ تبلیغ و تلاش مؤثر اجتماعی در جهت طرد و نفی فرهنگ مادی و الحادی در امر الگوهای نظام اقتصادی

بخش اقتصاد تبیان

منبع: chaei.blogfa/ دکترمحمدمهدی بهداروند


اشتراک این مطلب در :

X